torsdag 17 januari 2013

Kreativ utveckling

Laddade ord för mig, båda får mig att vrida mig i skrivbordsstolen. Vem är kreativ? Vad är utveckling?
"Begreppet kreativitet står för nyskapande, det handlar inte om att bli fulländad ... en konstart att lyckas gå utanför givna ramar ..." från DN: kreativitet förväxlas med produktivitet
Det är inte många människor som behärskar den konsten. Människan är expert på att efterapa, följa strömmen och vända kappan efter vinden.
Verkligt kreativa människor uppfattas ofta som underliga varelser. Vem tror hen att hen är? Bli som folk!
Sedan det andra ordet: utveckling ... ännu knepigare. Som inbiten biolog tänker jag direkt på evolution. Där är utveckling inte att något med tiden blir bättre, utan en förändring i förhållande till den rådande miljön. Och visst förändras saker i ett allt snabbare tempo, och miljön påverkas av förändringarna snarare än tvärt om. Avveckling vore ofta ett ord som passar bättre ...
Hjälp vad är då kreativ utveckling?
En förmåga att tänka utanför ramarna, att våga ta ett kliv ut i kylan, när förändringens vind blåser allt hårdare???

Jag går ut ibland, men allt mer sällan och jag tar alltid på mig den varma rocken i fårskinn.

6 kommentarer:

  1. Vet inte om jag håller med dig. Det hör gamla skolan till att se på kreativitet som något i fjärran och knepigt. Egentligen är vi alla det och Sverige till exempel har topplacerat sig i undersökningar kring kreativitet.

    I min värld är mer de som inte kan tänka kreativt de udda fåglarna. Vart jag än vrider och vänder mig stöter jag på människor som är kreativa, antingen generellt eller inom sitt skrå/er. Även den simplaste isolerade väsen kommer att vara kreativ inom sina ramar. Genom att vara här kittlar vi kontinuerligt kreativiteten.

    Nya lärdomar, vare det är stort eller smått, öppnar nya dörrar till oexploaterad kreativitet. För plötsligt har vi en ny komponent att använda i en ny form eller miljö. I min värld är alla kreativa och mantrat i forntida Sverige var just det du skrev - "Verkligt kreativa människor uppfattas ofta som underliga varelser"

    SvaraRadera
  2. Feffe: Vet inte om det är vädret eller om jag bara är gnällig idag, eller om det är så enkelt att båda verkligheterna existerar bredvid varandra, tillsammans med alla andra verkligheter ...

    SvaraRadera
  3. Vem avgör vem som är kreativ eller inte? Tror också att alla människor är kreativa bara de får vistas i "rätt" miljö.

    SvaraRadera
  4. Attans bra. Skarpa snygga formuleringar. "Avveckling" känns otäckt sannt och genialt som sammanfattning av "utvecklingen". Var rädd om fårskinnsrocken:)

    SvaraRadera